22 February 2011

Rantai



Rantai - Wings
Hey!
Kau ingin aku tunduk Segala kemahuanmu
Kau cengkam Dengan mata wajahmu
Rantai ini hapuskanlah Tak bisa ku tahan lagi
Rantai ini leburkanlah Tak inginku jadi abdi

Tak mungkin lagi Kita menerima penaklukkan
Bebas mandela bebas Bebas bumi palestin
Rantai ini hapuskanlah Lambat laun kan meledak
Rantai ini leburkanlah Tak mahu ku diperbudak Hey!

Bebaskan Bebaskan Bebaskan Arghhh..
Bebaskan Bebaskan aa..
Bebaskan Bebaskan Hey!

Dunia ini satu Bukan dua pun tiga
Bebaskan dari rantai Kapitalis Imperialis
Musibah rantai ini hapuskanlah
Tak bisa ku tahan lagi
Celaka rantai ini leburkanlah
Tak inginku jadi abdi..ooyehh..

(solo)

Rantai ini hapuskanlah Tak bisa ku tahan lagi
Celaka rantai ini leburkanlah
Tak inginku jadi abdi..yehhh. Hey!

Bebaslah Bebaslah aa..
Bebaslah Bebaslah aa..
Bebaslah Bebaslah Bebaslah Bebaslah

LAGU / LIRIK : M.Nasir
Download
Mp3
Ringtone


Revolusi di Mesir dan Tunisia hakikatnya merupakan kesinambungan perubahan-perubahan rejim yang disaksikan di rantau Asia Tengah dan Kaukasus pada separuh pertama dekad lalu.

AS sebagai penyebar demokrasi tetap mempunyai peranan, melalui hubungan dengan masyarakat sivil, pembangkang dan pelbagai kumpulan di negara-negara yang mengalami kebangkitan rakyat itu.

Revolusi warna dan simbol yang berlaku di rantau itu dan juga di seluruh dunia terus diletakkan di bawah tajuk yang sama sehingga hari ini.

Sejak 2003, Asia Tengah dan Kaukasus menyaksikan satu demi satu diktator tumbang, dalam satu siri peristiwa berpofil tinggi yang dikemukakan sebahagian besar media Barat sebagai peralihan bermakna daripada autoritarianisme kepada demokrasi pasaran bebas.

Bermula 2003, tercetus Revolusi Ros di Georgia, Revolusi Jingga di Ukraine pada 2004, dan Revolusi Tulip di Kyrgyzstan pada 2005.

Tidak jauh dari situ, berlaku Revolusi Hijau di Iran pada 2009. Terbaru dunia menyaksikan Revolusi Jasmin di Tunisia dan kebangkitan di Mesir yang masih belum mempunyai satu nama yang dipersetujui.

Kesemua kebangkitan ini dikemukakan sebagai desakan menuntut kebebasan, demokrasi dan hak asasi manusia dan juga ekonomi pasaran bebas, dengan dimensi geopolitik dan persaingan kuasa besar menduduki tempat kedua.

Hal yang sama boleh diperhatikan di Tunisia dan Mesir, yang ekonomi dan kebebasan menjadi perhatian utama, dan juga cerita yang paling menarik seperti tindakan membakar diri.

Persoalan moral dalam isu ini dimulakan dengan pemimpin zalim tersebut, dengan isu sokongan kuasa besar terhadap rejim itu sehingga membolehkan mereka bertahan berdekad-dekad agak diabaikan.

Lebih lanjut sila klik di sini dan di sini

No comments: