23 July 2010

MAT GLAMOUR

DIKIR ABANG MAT GLAMOUR SAMPAI PERINGKAT ANTARABANGSA

Dikir barat bukan lagi muzik kebudayaan yang dipersembahkan dalam pesta-pesta kebudayaan atau sebagai penyeri majlis.Sebaliknya seni muzik tersebut berjaya memasukki carta muzik-muzik dan di persembahkan di peringkat antarabangsa. Kenyataan ini dibuktikan oleh pengamalnya Abang Mat Glamour atau Ahmad Awang Ahmad yang terkenal dengan lagu yang mendayu-dayu hingga boleh membangkitkan nostalgia melayu kelantan. Kebanyakkan lagu Mat Glamour terhasil daripada latar belakang kehidupan masyarakat melayu Kelantan misalnya lagu budu yang dinyanyikannya bersama Jali Bunga Tanjung sememangnya menarik dan menyelerakan. Itulah keistimewaan pendikir Mat Glamour yang menceburkan diri dalam bidang seni suara dikir barat secara serius sejak tahun 1992.

Buktinya dia telah berjaya mengeluarkan album pertama yang mendapat sambutan. Begitu juga album keduanya yang bertajuk Ke sayup Bintang Kejora Telah melonjakkan namanya di persada seni dikir. Ini kerana albumnya itu lebih berkonsepkan dikir blues dengan lagunya Lama Tak Jumpa berjaya menembusi carta Muzik-muzik meskipun hanya bertahan 2 minggu , namun Mat Glamour berjaya membuktikan bahawa lagu dikir barat juga ada tempatnya seperti lagu-lagu komersial yang lain. Pada bulan april 2006 ,Mat Glamour berduet dengan penyanyi terkenal di kalangan penyanyi dikir barat yang lain dalam satu konsert secara lansung. Mat Glamour unik kerana memiliki suara merdu, bertenaga dan mengasyikkan. Kemerduan suaranya itulah aset yang dimilikki hingga mencuri hati peminat setiap kali lagu diperdengarkan. Antara lagu yang mendapat sambutan menggalakkan ialah lagu terbarunya Dare Ko Buje dan Tangkap Lentok.

Selain itu terdapat beberapa buah lagunya yang menjadi halwa telinga peminat dikir barat seperti Sakat Buleh Janda, Kaya Raya, Baju Bundle, Jale-jale Cari Make, Belut dan sebuah lagu Arab iaitu Sallabalatul Laila. Walaupun kebanyakkan lagunya lebih kepada hiburan tetapi terdapat beberapa buah lagu Mat Glamour diselitkan unsur-unsur nasihat kepada kepada golongan remaja seperti Jaga Namamu yang menyeru agar remaja sentiasa memelihara maruah diri dan nama keluarga.


Ke Sayup Bintang-Mat Glamour

Download
Mp3
Ringtone

No comments: